27 sätt att använda AI 🛠️

En komplett guide till de bästa tjänsterna inom artificiell intelligens

Glad midsommar! Jag och Johanna firar med kompisar i Jämtlandsfjällen ⛰️ Hoppas att du också tillbringar tiden analogt.

Till långhelgen vill jag ge er en mastig 27-rätters meny: en lista över grymma AI-tjänster som jag använder.

Det är framför allt som tack för att ni läser och hjälper mig att nå fler. Men också för att det är smart att nyttja dessa i sitt arbete.

Det är viktigt att kunna grunderna i artificiell intelligens. Vi behöver anstränga oss för att förstå vad AI är, vad som går att göra och inte göra med AI samt hur tekniken påverkar oss varje dag.

Det kräver inte särskilda kunskaper i matematik eller programmering. Nyfikenhet räcker.

För en del är dagens meny alldeles för kalorifattig. Då hoppas jag att du vill peka en släkting, vän eller kollega som vill komma igång med AI i min riktning.

För andra är detta ett helt nytt ämne. Kom ihåg: Dagens meny har gjort min tillvaro enklare. Det är inte säkert att den smakar lika bra för dig. Men peta lite i den, sök vidare, fråga mig.

Att tugga i sig 27 rätter tarvar bra matsmältning. Längst ner serveras en liten digestif av böcker och artiklar om AI som jag verkligen vill rekommendera.

Det blir textigt, men du kommer finna värde i denna Guide Michelin!

/ Dagens meny 🥘 

  • Fem sätt att lära dig mer om AI 🧑‍🎓 

  • Tre enkla vägar till att söka bättre med AI 🔎 

  • Fyra bra verktyg för att skriva bättre med AI 📝 

  • Sex sköna hjälpmedel för att läsa bättre med AI 📚️ 

  • Sex AI-tjänster som hjälper dig att lyssna på nya sätt 👂️ 

  • 3,5 redskap att titta med AI 👀 

Trött på att drunkna i ett hav av komplexitet? Testa HAIK!

/ Hur du kan lära dig mer om AI 🧑‍🎓 

På Svenska Dagbladet används inte längre begreppet AI i rubrikerna. Det minskar nämligen läsningen. Så abstrakt och svårt tycker människor att ämnet är.

Uppdatering 22/6 kl 23:21: Svenska Dagbladet använder AI i rubrikerna, enligt ett mail från tidningen. De har inte ”på något systematiskt vis” undersökt ”om det minskar intresse/läsning”. Det är bara ett ”intryck” de har. Men de tillstår att de ”ibland undviker [AI] som rubrikord.”

Intryck är svåra att argumentera mot. Dessutom är det svårt att bevisa ett negativt tillstånd, alltså något som INTE händer - i detta fall att AI inte används i vissa rubriker.

Visst, det är en skillnad på att inte använda ett ord och att ibland undvika att använda ordet.

Men när folk hör AI ryggar de tillbaka och gör en lite besvärad min. Vissa börjar humma. Andra tar upp telefonen. Några byter ämne. Bara ett fåtal vill veta mer.

Så jag tänkte börja där. Du läser ju HAIK. Men hur kan du lära ännu dig mer om AI?

Jag är inte alls teknisk. Sjätteklassare är bättre på att koda än jag. Men det finns fantastiska (och kostnadsfria) kurser online som på olika sätt beskriver grunderna i AI.

De kräver ingen särskild utbildning, de är välgjorda och det går att ta sig igenom dem i ett självvalt tempo.

Jag började med Elements of AI.

Ursprungligen en finsk statlig kurs, nu även på svenska och med möjlighet att få resultaten omvandlade till 2 högskolepoäng via Linköpings universitet.

Den är intuitiv, välstrukturerad och lagom utmanande. Jag gjorde det mesta av kursen på en försenad tågresa mellan Stockholm och Lund. Var redo med penna och papper för att räkna grundläggande ekvationer, sannolikhet och AI-algoritmer. (Läser du HAIK är du tillräckligt smart för att klara det!)

Efteråt går det att bygga på med modulen Building AI, också den möjlig att få 2 högskolepoäng för via Linköpings universitet. Fler moduler tycks vara på väg.

Hos Polis, en tankesmedja vid London School of Economics, gick jag i vintras kursen JournalismAI. Den vänder sig till folk inom nyhetsorganisationer. Men den gav mig ett djup i synen på vad AI är och inte är, och vad tekniken kan skapa och förstöra. Jag kan dela allt material vid intresse.

Jag gillar inte Google. Men de kan mycket om AI. Och här har de delat med sig av tio delar om generativ AI som var rätt bra att plöja.

Jag har också lekt med några av LinkedIns grejer under de tre senaste månaderna då bolaget gjorde över 100 stycken AI-kurser gratis. Det tog slut 15 juni, tyvärr. Men för den som vill ha någonting roligt att göra på semestern är första kursmånaden gratis hos dem.

Nästan varje dag faller jag tillbaka på denna guide för att skriva bättre prompts i språkmodeller. Med rätt enkla justeringar får man mycket bättre outputs.

/ Att söka med AI 🔎 

Nu när du kan en del om AI är det dags att släppa loss kunskapen. Hur förkorta tiden från idé till output, vare sig det är kodning eller kulturdebatter?

Jag använder sällan Bing. Ibland är den bra för att leta nyheter. Men allt handlar om att minska friktionen i sina vanor. Att ta upp webbläsaren Edge bara för att kunna söka genom Bing känns klumpigt, segt och väldigt 2007.

Några som har fattat detta är Quora. De har startat tjänsten Poe som låter dig växla mellan olika chatbotar sömlöst. Jag nyttjar Poe dagligdags, främst för att den låter mig använda senaste varianten av ChatGPT och alla Claude-modeller på en och samma plats.

Min mest värdefulla tjänst är dock Perplexity AI. Jag vill egentligen hålla den för mig själv, men människan vinner i längden på att hjälpa andra få det bättre. När du vant dig vid tjänsten kommer Googles listor med sökresultat vara skrattretande stela.

Ett litet norskt bolag vid namn Factiverse har många coola saker på gång. Deras faktagranskare FactiSearch är väldigt hjälpsam för att sammanställa källor kring olika påståenden från politiker, företag och myndigheter.

/ Att skriva med AI 📝 

Det här är ett svårt område att beträda. Ingen skrivande person gillar att släppa ifrån sig sitt kunnande och sin kreativitet. Jag antar att många tänker att ens värde på skrivarmarknaden minskar med AI. Jag trodde också det förut. Nu är jag mindre säker.

Det som fick mig att omvärdera kallas för Jasper. Det är ett otroligt uttömmande verktyg för vem som helst som producerar och bearbetar stora mängder text dagligdags – såväl kreativ som repetitiv sådan.

Jasper tränar sig på dina texter – mail, blogginlägg, artiklar, rapporter – för att lära sig ditt uttryckssätt och din röst. Sen kan du generera i princip ALLT på ett personligt vis. Det funkar helt okej på svenska, men engelska är att föredra.

Jag har INTE använt Jasper för en endaste rad i publicerade artiklar eller nyhetsbrev. För mig är det BARA ett sätt att leka med text jag skrivit själv eller som inte ska publiceras offentligt.

Typ alla de mail som aldrig tar slut.

Där finns även ett jäkligt tungt program som heter Superflows som gör samma sak som Jasper. Med ett enda klick svarar du i valfritt röstläge, ton och längd. Att nolla inboxen är inte ens svårt längre.

För länge sedan använde jag Grammarly för icke-publik kommunikation, typ till kollegor och kunder. Det var en klockren tjänst för att fånga upp misstag, felsyftningar och annat i viktig men vardaglig kommunikation. Nu har de lanserat GrammarlyGo som känns ännu bättre. Det är en fin nisch som de är väldigt bra på.

Ibland, men mer sällan nu för tiden, använder jag ChatGPT och Bing för att generera text.

Oftare faller jag tillbaka på någon av Anthropics modeller Claude. Deras mindre variant, instant, är väldigt bra på kreativt skrivande samt på icke-engelska språk. Den större Claude+ hanterar större mängder på samma sätt. Men Claude-instant 100K är min favorit.

Den tar enorma mängder text (läs nästa sektion) och behandlar de i ett nafs. 100k syftar på hundra tusen så kallade tokens – det som gör att Bard tror att första bokstaven i ketchup är ket – eller drygt 75 000 ord.

Anthropic tog romanen The Great Gatsby, ändrade en mening och bad 100k-modellen att hitta felet. Det tog 22 sekunder. Med bra prompts kan man göra information i stora dokument väldigt tillgänglig.

Factiverse gör, som nämnt, bra grejer. De har precis lanserat en ny tjänst som heter AI Editor. In med en text från valfritt ursprung, tryck på knappen, få faktagranskning och en lista över källorna som stödjer respektive motsäger informationen. Om du vill testa ger kampanjkoden FACTFRIEND dig första månaden gratis, annars kostar tjänsten 10 euro.

Värt att veta. På de flesta tjänster går det att reglera en modells så kallade temperatur. Det är en skala mellan 0 och 1 som avgör hur originell/repetitiv ett svar ska vara. 0 ger väldigt strama och icke-originella svar (perfekt för policy wonks) medan 1 är lite mer trippigt och fnissigt.

/ Att läsa med AI 📚️ 

Claude instant 100k är en favorit. Jag har dragit in 120 sidor långa rapporter och bett den om fem summerande punkter.

Fördelen är att den är snabb, kreativ och låter en ställa nya frågor baserat på vad som kommer ut. Nackdelen är att den ibland blir generell och vag när dokumenten är större. Men det är en bra början för att hoppa in på rätt plats i rapporter.

Quillbot används flitigt för att få en överblick av forskningsartiklar och tyngre rapporter. Den är bra i sig men får mycket av sin kraft när man samkör den med ChatGPT. Låt QuillBot summera, tryck in texten i ChatGPT för att knåda ihop den ytterligare, och klistra in den versionen i QuillBot för att paketera om det. Det är ett bra sätt att extrahera kärnan i stora texter.

IBM Watson Discovery summerar också forskningsartiklar väldigt bra och snabbt. Tjänsten är dyr men man kan hoppa runt på flera prövoperioder om 30 dagar genom att använda flera emailadresser.

Något som är drygt är att tröska igenom pdf-högar. Not anymore.

ChatPDF var först ut att låta en interagera med filer. Men den är i ärlighetens namn inte mycket bättre än traditionellt textsök. Den behöver så smala frågor att tiden rinner bort. Däremot är DocAnalyzer och DocGPT (ett tillägg i webbläsaren Chrome) verkligen värda att trycka in rapporten som chefen sätter i näven på dig en solig fredagmorgon.

Jag läser en del nyheter genom appen Artifact. Den ger hela artiklar från väldigt många tunga titlar, men också AI-genererade summeringar.

/ Att lyssna med AI 👂️ 

Alla är stressade i dag. Inte bara för att AI sköljer över oss. Det vill Recast tjäna pengar på. De hjälper dig att summera vilken artikel som helst, även bakom betalväggar, till en komprimerad ljudbit. Lång tidning blir kort podcast, typ. Allt är med syntetiska AI-röster som låter förvånansvärt bra.

För den som behöver göra podcasts är Wondercraft rätt fett. Jag har bara testat att göra om några texter men manusen blir bra. Stoppa in en text du gillar, kanske en längre artikel, och få ut välgjorda manus till en podcast.

Adobe har gett sig in på ljudredigering för att konkurrera med Descript som gör väldigt bra grejer. Du redigerar inspelningar genom att ändra i texten. Du kan till och med lägga till vad du ville säga genom att skriva in det, så AI-klonar Descript din röst och lägger in på rätt plats.

Vill du köra på syntetiska röster all the way är Elevenlabs sjukt duktiga på att göra trovärdiga alternativ. Så slipper du prata alls. Perfekt för den som funderar på att börja podda men inte orkar skaffa en mikrofon.

För att skapa nytt ljud med AI ville PlaylistAI använda ChatGPT för att göra spellistor i Spotify. Jag tycker inte att tjänsten är grym.

Något som däremot kittlar maginerven är Rotation. Vilken bild eller text som helst omvandlas till en välkurerad spellista, perfekt för ett seminarium eller mingel i Almedalen!

/ Att titta med AI 👀 

Jag gör verkligen inte mycket av detta. Men det finns många som både vill och behöver ta sig igenom långa eller många videos av olika slag.

Eightify är den bästa tjänsten för att effektivisera det, enligt mig. Du får summeringar av vilken video på Youtube som helst.

Med Synthesis YouTube blir all rörlig bild sökbar. Det är rätt mycket rolig och värdefull information som blir tillgänglig med denna komprimerbarhet.

Det finns dock ett dussintal andra tjänster att välja mellan, typ Nutshell Summaries, VideoMind och YTSummary. Men jag tror att Glarity är det bästa alternativet.

För den som behöver redigera och hantera videoklipp i olika format är Vidyo helt okej för att komma igång. Men om det funkar för dig som ansvarar för innehåll på sociala medier vetetusan…

/ Läsbart 📚️ 

/ Det här har jag tyckt om att dyka ner i på senaste och tror att du också kan göra det.

En bunt bra böcker om (eller nära) artificiell intelligens, utan inbördes ordning. Fet stil = hög rekommendation.

Långhelg = långläsning.